Zawód adwokata należy do tzw. zawodów zaufania publicznego. Stąd też możliwości promocji kancelarii adwokackiej w Internecie (i nie tylko) obwarowane są wieloma regulacjami i ograniczeniami. Część z nich zawarta jest w §23a Kodeksu Etyki Adwokackiej. Paragraf ten opisuje formę i zakres informowania o działalności zawodowej.
POZYCJONOWANIE STRONY KANCELARII
Czym jest pozycjonowanie? W największym skrócie to działanie, które ma na celu uzyskanie jak największej sprzedaży usług poprzez uprzednie sprowadzenie jak największego ruchu na stronę. Ruch na stronie wzrasta, dzięki osiągnięciu wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google na pewne frazy. Im wyżej jest strona na konkretną liczbę fraz, tym większy jest ruch.
Działanie to nie jest do końca zgodne z wytycznymi Google. Łamie więc regulacje, jakie narzuca właściciel wyszukiwarki. Jednak z pozycjonowaniem (nie tylko kancelarii adwokackiej) jest jak z disco polo – nikt nie przyzna się do słuchania, ale jak pojawi się na weselu to wszyscy śpiewają i świetnie się bawią. Z doświadczenia wiem, że pozycjonuje się znaczna część kancelarii adwokackich.
Pozycjonowanie składa się z dwóch części:
- optymalizacji strony w taki sposób, żeby odpowiadała wytycznym wyszukiwarki,
- liknbuildingu, czyli sztucznego budowania zainteresowania w Internecie.
OPTYMALIZACJA STRONY KANCELARII ADWOKACKIEJ
Z optymalizacją strony nie ma większego problemu – jest dopuszczalna przez Google. Witrynę trzeba zoptymalizować, żeby stała się bardziej przyjazna dla robotów wyszukiwarki. Niestety większość kancelarii (nawet tych, które się pozycjonują) zapomina o optymalizacji i już na starcie traci przewagę nad konkurencją.
Co wchodzi w skład optymalizacji:
- przygotowanie odpowiedniej struktury strony,
- przygotowanie odpowiednich nagłówków (title),
- przygotowanie odpowiednich tekstów na strony,
- zadbanie o szybkość ładowania strony.
Zatroszczenie się o te cztery elementy spowoduje, że nasza strona będzie lepiej rankowała na frazy, na jakich nam zależy.
POZYSKIWANIE LINKÓW DO STRONY KANCELARII
Linki przychodzące do strony kancelarii to dalej najbardziej znaczący sygnał zainteresowania stroną. Proces pozyskiwania linków (linkbuilding) jest zwykle niezgodny z wewnętrznymi wytycznymi właściciela wyszukiwarki. Jednak nie zawsze. Dopuszczalne jest pozyskiwanie linków z „wartościowych źródeł”, które dadzą wartość użytkownikom Internetu.
Jakie są to źródła? Adwokat może dzielić się swoją wiedzą na innych stronach internetowych, a w zamian za to pozyskiwać linki do swojej strony. Oczywiście, artykuły muszą być merytoryczne.
Adwokat ma też prawo umieszczać informacje o swojej stronie w katalogach i wyszukiwarkach. Zgodnie z §23a. Forma i zakres informowania o działalności zawodowej, dopuszczalne jest:
f) umieszczanie informacji na stronach internetowych oraz umieszczanie danych o tej stronie w katalogach i wyszukiwarkach;
Zgodnie z nim, adwokat ma prawo umieścić informacje w wyszukiwarce (Google) i katalogach stron internetowych.
Adwokat ma prawo też wydawać broszury i informatory. Zgodnie z ust. 3, dopuszczalne jest:
h) wydawanie broszur lub informatorów.
Nie wymieniona jest forma wydawania informatorów i broszur – może więc być to też plik pdf z zamieszczonymi linkami oraz format strony internetowej.
Część działań linkbuildingowych jest zatem zgodna z Kodeksem Etyki. Należy jednak podejść do nich ze szczególną ostrożnością i uwagą.
Autor: Rafał Skarżyński