W dzisiejszym cyfrowym krajobrazie, właściciele firm mają do dyspozycji wiele narzędzi, które mogą pomóc im dotrzeć do swoich klientów. Dwa z najpopularniejszych i najskuteczniejszych sposobów promowania firmy online to pozycjonowanie i reklamy płatne. Chociaż oba te metody mają na celu zwiększenie widoczności firmy w Internecie, istnieją istotne różnice między nimi, które warto zrozumieć, aby móc wykorzystać je w strategii marketingowej firmy.
Czym właściwie jest POZYCJONOWANIE?
Pozycjonowanie, zwane również SEO (Search Engine Optimization), to proces optymalizacji strony internetowej tak, aby była lepiej widoczna w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych, takich jak Google czy Bing. Głównym celem pozycjonowania jest poprawa pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych, co z kolei prowadzi do zwiększenia ruchu na stronie.
Istnieje wiele czynników wpływających na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, w tym: optymalizacja treści, budowa zewnętrznych i wewnętrznych linków, prędkość ładowania strony, responsywność mobilna oraz wiele innych. Kluczowym aspektem pozycjonowania jest dostarczenie użytkownikom wartościowej, zgodnej z ich oczekiwaniami treści.
Czym są REKLAMY PŁATNE?
Reklamy płatne, nazywane również PPC (Pay-Per-Click), to forma reklamy internetowej, w której reklamodawca płaci za każde kliknięcie na swoją reklamę. Inny rodzaj reklam to PPV (Pay-Per-View) czyli płatność za wyświetlenie, które jest niezwykle efektywne w przypadku reklam, np. teledysków na YouTube. Najpopularniejszymi platformami reklamowymi oferującymi reklamy płatne są Google Ads, Facebook Ads czy LinkedIn Ads.
Reklamy płatne pozwalają firmom docierać do swojej docelowej grupy odbiorców poprzez wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania, na stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych oraz na platformach społecznościowych. Dzięki możliwości precyzyjnego targetowania, reklamy płatne mogą być skutecznym narzędziem w dotarciu do konkretnych segmentów rynku.
Jakie są kluczowe różnice między POZYCJONOWANIEM, a REKLAMAMI PŁATNYMI?
Istnieje kilka kluczowych różnic między pozycjonowaniem, a reklamami płatnymi, które warto wziąć pod uwagę przy planowaniu strategii marketingowej firmy:
Przede wszystkim pozycjonowanie to proces długoterminowy, a reklamy płatne dają natychmiastowe rezultaty. Pozycjonowanie wymaga czasu na budowanie autorytetu i pozycji strony w wynikach wyszukiwania, podczas gdy reklamy płatne mogą generować ruch na stronie natychmiast po ich uruchomieniu.
Pozycjonowanie generuje ruch organiczny, reklamy płatne są, no cóż – płatne. Ruch generowany przez pozycjonowanie jest organiczny i nie wymaga bezpośredniego płacenia za każde kliknięcie, podczas gdy reklamy płatne wymagają płacenia za każde kliknięcie na reklamę przez co po wyłączeniu reklam natychmiastowo tracimy leady z tego źródła, a pozycjonowanie ma efektywność długotrwałą – do czasu aż konkurencja nas nie przegoni lub algorytm się nie zmieni.
Pozycjonowanie skupia się na treści, a reklamy płatne na miejscach widoczności reklamy. Pozycjonowanie opiera się głównie na tworzeniu wartościowej treści, która przyciąga uwagę użytkowników, podczas gdy reklamy płatne koncentrują się na zapewnieniu widoczności poprzez zakup jak najlepszych reklamowych miejsc na konkretne wyszukiwanie.
Która metoda jest dla Ciebie?
Decyzja między pozycjonowaniem, a reklamami płatnymi zależy od wielu czynników, takich jak budżet, cele marketingowe oraz branża, w której działa firma. Zaleca się korzystanie z obu tych metod w ramach kompleksowej strategii marketingowej, aby maksymalnie wykorzystać potencjał Internetu w promowaniu firmy i bezpiecznej dywersyfikacji źródła klientów. Pozycjonowanie i reklamy płatne to niezwykle skuteczne narzędzia w dotarciu do nowych klientów i zwiększeniu widoczności firmy w Internecie. Zrozumienie różnic między tymi dwoma metodami pozwala właścicielom firm lepiej dostosować swoje działania do potrzeb i oczekiwań swojej grupy docelowej, co z kolei może przyczynić się do osiągnięcia sukcesu w biznesie online.
To są podstawowe różnice między pozycjonowaniem a reklamami płatnymi, ale oczywiście istnieje wiele szczegółów, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniej strategii marketingowej dla swojej firmy.
Marta Wójcik
Współwłaściciel agencji marketingowej DO IT crew, Specjalista ds. planowania i wdrażania strategii marketingowej