Sklep internetowy często kusi młodych przedsiębiorców pozornie niskimi kosztami utrzymania. Na pierwszy rzut oka to przecież atrakcyjna forma biznesu o stosunkowo niskim nakładzie początkowym. Nic bardziej mylnego. Wielu przedsiębiorców zachęcanych dofinansowaniami z Urzędu Pracy na pierwszą działalność otwiera swój sklep online, a później zastanawia się: co się dzieje?
Porównując e-commerce do sklepów stacjonarnych: otwarcie sklepu internetowego jest jak otwarcie sklepu stacjonarnego w galerii handlowej, w piwnicy, za myjnią, w miejscu, do którego trafiają tylko osoby, które kryją się, żeby zapalić. Sklep stacjonarny umieszczony poza ciągiem komunikacyjnym lub bez odpowiednich kierunkowskazów do niego jest skazany na porażkę. Internet jest jak las, a sklepów internetowych w nim jak grzybów po deszczu, tak samo szybko się pojawiają, co znikają.
Dlaczego?
Bo pojawiając się w sieci, stajemy w kolejce za wszystkimi sklepami z podobnym asortymencie w kolejce. Jeśli natomiast mamy unikatowy produkt czy usługę, o której nikt nie wie musimy wypromować nową potrzebę, na którą będziemy mieli odpowiedź.
Sklep internetowy to nie jest innowacyjnym przedsięwzięciem. Nie gwarantuje też natychmiastowego sukcesu.
Jeśli prowadzisz sklep online i nie sprzedajesz, powinieneś usiąść, wziąć kartkę i bez lukrowania przeanalizować parę najważniejszych elementów, które mają kluczowy wpływ na Twoją sprzedaż:
- Nieintuicyjny i niebudzący zaufania sklep internetowy
Twój sklep lub strona WWW jest wizytówką Twojej firmy. Jeśli jest nieczytelna, ma kiepskie zdjęcia produktów lub jest trudna w nawigacji, potencjalni klienci mogą zrezygnować z zakupów.
Rozwiązaniem jest przebudowana sklepu lub inwestycja w nowy. Inwestowanie w reklamy PPC czy pozycjonowanie, przy źle zbudowanym sklepie lub na logicznej strukturze jest przepalaniem budżetu.
- Słaba jakość produktów lub usług lub kiepskie opinie w Internecie
Klienci oczekują, że produkty, które oferujesz, spełnią ich oczekiwania. Jeśli Twoje produkty są niskiej jakości lub nie odpowiadają na potrzebę klient nie zaryzykuje zamówieniem ich.
Rozwiązaniem jest poprawa jakości produktów lub usług oraz pozytywne opinie klientów, które zapewnią o jakości potencjalnego klienta.
Pamiętaj! Każdy produkt i usługę można sprzedać – ale niektóre tylko raz!
- Brak reklam i strategii marketingowej
Każdy nowy sklep internetowy potrzebuje dużego zastrzyku gotówkowego w promocję, aby zdobyć klientów. Brak skutecznej strategii marketingowej najczęściej prowadzi do braku widoczności w sieci i skutkuje zamknięciem firmy. Rozwiązaniem jest inwestycja w reklamę online taką jak: Google Ads, reklama w mediach społecznościowych, SEO, systemy afiliacyjne oraz inne działania wizerunkowe, by dana firma stała się marką pierwszego wyboru podczas naszych zakupów. Bez efektywnej reklamy ze stałą analizą wyników i stawianiem sobie realnych celów, sklep nie przyniesie satysfakcjonującej sprzedaży.
Pamiętaj! Dobra konwersja na sklepie to 1% – czyli na 100 osób, które wchodzi na sklep 1 kupuje. Najlepsi są w stanie czasem dobić nawet 15% – ale po wielu latach ciężkiej pracy i bardzo dużych inwestycji. Zastanówcie się jaka ilość osób, musi odwiedzić dziennie sklep internetowy, by przy ustaleniu średniej wartości koszyka, otrzymać przychód, który będzie nas satysfakcjonował.
- Wysoka konkurencja
Jeśli rynek, na którym działa Twój sklep, jest nasycony konkurencją, może być trudno zdobyć klientów. Warto wtedy wypracować unikalną strategię dla Twoje branży, dzięki której Twój sklep wyróżni się spośród konkurencji. Może być to sposób dostawy, szybkość dostawy, niska cena, unikalne opakowanie, wartości, które podziela z naszą marką klient lub wszystko to co oferujesz Ty, a czego nie mają innym. Pamiętaj, że jeśli sprzedajesz to co inni w tej samej lub wyższej cenie musisz dzięki dodatkowym usługom, dodatkowym czy też unikalnego wizerunku marki spowodować, że kupią właśnie u Ciebie.
5. Problemy z dostawą i obsługą klienta
Klienci oczekują szybkiej i niezawodnej dostawy oraz dobrej obsługi klienta. Jeśli Twoje dostawy są opóźnione lub znacznie dłuższe niż u konkurencji, masz problemy z obsługą klienta lub jest ona nieefektywna to może wpłynąć na wiarygodność i wizerunek marki. Jeśli Twój produkt jest najtańszy, ale dostawa na tyle droga, że suma: produkt+dostawa jest droższa niż u konkurencji, klient może poczuć się oszukany.
Pamiętaj! Konkurencyjność ceny dostawy jest tak samo ważna jak konkurencyjność ceny produktu czy usługi.
6. Cena
Jeśli Twój produkt nie jest unikatowy to właśnie CENA jest pierwszym elementem, który wpływa na decyzję o zakupie. Jeśli w Internecie nie jest konkurencyjny do każdego innego sklepu, który posiada ten sam produkt – tracisz potencjalnych klientów. Jedynym wyjściem jest wtedy przeskoczyć całą konkurencję w sieci i być najbardziej widocznym, a przez co w podświadomości klientów najbardziej wiarygodnym.
Pamiętaj! Klienci uwielbiają promocje i rabaty! Promocją na 1 produkt, możesz zachęcić do sprzedaży również akcesoriów do niego i spowodować, że klient wypełni koszyk po brzegi.
Uwaga! Nie przyzwyczajaj klientów do stałych promocji, bo będą na nie czekać.
Uwaga nr 2! Obecnie każdy sklep musi informować o najtajniejszej cenie z ostatnich 30 dni, dlatego jeśli promocja będzie wyższa niż najniższa cena z tych ostatnich dni lub nieznacznie niższa klient może stracić do Ciebie zaufanie.
7. Zaufanie
Zaufanie klientów jest najważniejsze!
Jeśli Twój sklep nie posiada opinii klientów, ma kiepskie opinie lub wszystkie brzmią podobnie, możesz to wpłynąć na utratę zaufania do sklepu nawet bez własnych doświadczeń z marką.
Rozwiązaniem jest budowanie długotrwałych relacji z klientami i dbanie o pozostawianie pozytywnych opinii przez dobrze obsłużonych klientów.
Uwaga! Pamiętaj o certyfikatach bezpieczeństwa na stronie! Niewiele osób ryzykuje zakupy w miejscu, w którym widzi ryzyko utraty środków i niechętnie zostawia jakiekolwiek dane osobowe.
Sukces sklepu internetowego wymaga zrozumienia głównych źródeł jego sukcesu i praw jakimi rządzi się cały Internet. Analiza, dostosowanie oferty, marketing, obsługa klienta i zaufanie to kluczowe elementy, które pomogą Ci osiągnąć cele sprzedażowe.
Pamiętaj! Sukces biznesu nie przychodzi z dnia na dzień – wymaga pracy, inwestowania i stałego doskonalenia. Każda Twoja godzina poświęcona na biznes to również koszt – na początku największy. Wyceń swoją pracę i zawsze oceniaj, kiedy powinieneś sam poświęcić swój czas, a kiedy mniejszym kosztem będzie zlecenie komuś komercyjnie zadania. Przy prowadzeniu biznesu to przede wszystkim Twój czas jest ograniczony.
Marta Wójcik
Współwłaściciel agencji marketingowej DO IT crew w Białymstoku, Specjalista ds. planowania i wdrażania strategii marketingowej