Jak śledzić błędy 404 w Google Analytics na stronach i sklepach internetowych
Informacja o błędzie 404 jest wyświetlana, kiedy serwer nie może znaleźć wpisanego adresu strony internetowej. Dzieje się to wtedy, kiedy użytkownicy przejdą na niedziałającą podstronę, która została usunięta z serwisu. Takie niedziałające linki mogą funkcjonować w wynikach wyszukiwania czy jako zapisane strony w przeglądarce długo po usunięciu. Kierowanie użytkowników do niedziałających stron nie jest dobrą sytuacją zarówno dla użytkowników, jak i właścicieli serwisów internetowych.
W poniższym artykule opiszę, w jaki sposób zlokalizować strony błędów, zautomatyzować wykonywanie kolejnych wystąpień oraz co możemy zrobić, aby utrzymać użytkownika na stronie.
Lokalizacja stron błędu 404 za pomocą Google Analytics
Jak wygląda 404 na Twojej stronie?
Na początku musimy dowiedzieć się jak wygląda 404 na stronie, którą analizujesz. Wystarczy wpisać w przeglądarkę nazwę domeny oraz dowolny tekst po znaku “/”. Tekst nie może pokrywać się z żadną istniejącą podstroną np. twoja-strona.pl/test404test.
Ma podstronie błędu 404 szukamy Tytułu strony. Na każdej stronie ten tytuł będzie różny.
Kiedy już znamy tytuły strony 404, możemy przejść do Google Analytics, aby znaleźć je w raportach. Nie musimy kopiować całego tytułu słowo w słowo. Wystarczy, że znamy unikalną składową tytułu, która nie występuje na innych stronach. W powyższych przykładach będą to “Strona nie została znaleziona” oraz “404 Nie znaleziono strony”.
Raport stron Google Analytics
Po wejściu do Google Analytics musimy znaleźć raport o nazwie “Wszystkie strony”. Znajduje się on w sekcji “Zachowanie > Zawartość witryny”.
Raport “Wszystkie strony” zbiera wszystkie wskaźniki zaangażowania poszczególnych stron w witrynie. Czyli znajdują się tu wszystkie podstrony, na których kiedykolwiek pojawił się ruch. Zawężając ten raport tylko do podstron, których tytuł zawiera tekst o błędzie 404 poznamy dokładny adres URL wszytkich stron błędów.
Aby to zrobić, dodajemy wymiar dodatkowy “Tytuł strony”.
Przechodzimy do sekcji “Zaawansowane” i tworzymy filtr UWZGLĘDNIJ “Tytuł strony”, który zawiera wcześniej skopiowany tekst. Klikamy “Zastosuj”.
Raport pokaże nam wszystkie adresy url z błędem 404 w wybranym przez nas zakresie dat.
Automatyczny alert o błędzie 404
Przy dużej liczbie podstron taki raport warto sprawdzać przynajmniej kilka razy w tygodniu, żeby dowiedzieć się czy nie pojawiły się nowe podstrony z błędem 404. Ręczna weryfikacja ma dwa najważniejsze minusy. Po pierwsze, tracimy czas na sprawdzanie raportu, nawet kiedy nie będzie żadnych stron z błędami. Po drugie, strony z błędami nie są eliminowane od razu po wystąpieniu.
Aby usprawnić cały proces należy utworzyć alert, który będzie wysyłać maila kiedy w danym dniu pojawi się strona 404.
Aby skonfigurować alerty należy przejść do sekcji “ADMINISTRACJA”. W ustawieniach widoku wybieramy “Alerty niestandardowe” a następnie klikamy “DODAJ ALERT”.
Nazywamy alert, a następnie wybieramy, do których widoków ma on być przypisany. W sekcji “Okres” wybieramy “Dzień”. Aby otrzymywać maila z powiadomieniem o stronach błędów, musimy zaznaczyć opcję “Wyślij mi e-maila po uruchomieniu tego alertu”. Domyślnie powiadomienie przyjdzie na adres e-mail konta Google, które służy do logowania do Google Analytics. Możemy również dodać inne adresy email używając funkcji “Uwzględnij także…”.
W kolejnym kroku musimy wybrać warunki wysyłania powiadomienia. Z rozwijanej listy “Dotyczy” wybieramy “Tytuł strony”. Warunkiem będzie “Uwzględnij”, a wartością tytuł podstrony błędu 404. Tak jak w przypadku filtrów w raporcie “Wszystkie strony” wystarczy unikalna składowa nazwy. Dalej w “Ostrzegaj mnie, kiedy” wybieramy “Sesje”, w warunkach “Większe niż” wartość 0”. Po zapisaniu raportu, za każdym razem, kiedy strona z błędem 404 zostanie odwiedzona, dostaniemy powiadomienie na adres e-mail.
Co dalej?
Kiedy już poznamy strony z błędami 404, należy je naprawić. Rozwiązaniem jest zrobienie przekierowań 301 na działające adresy URL w obrębie naszej strony. W pierwszej kolejności powinniśmy stwierdzić, jaka była przyczyna błędu. Jeżeli podstrona dalej istnieje, a zmienialiśmy tylko adres, wystarczy przekierowanie do nowego adresu. W przypadku kiedy strona już nie istnieje, musimy zdecydować, gdzie skierować użytkownika. Wtedy dobrym rozwiązaniem jest:
- Przekierowanie na produkt komplementarny, zamiennik czy pokrewną podstronę o tej samej tematyce.
- Przekierowanie do wyższego poziomu w mapie strony (na kategorię, podkategorię produktu lub bloga).
- Ostatecznie można przekierować użytkowników na stronę główną. Jest to jednak najgorsze rozwiązanie generujące największy bounce rate.
Artsiom Kantsavy - agencja marketingowa DO IT crew w Białymstoku
Group e-commerce manager