Sklepy internetowe, czyli biznes e-commerce to gałąź handlu, która w ostatnich latach przeżywa swój rozkwit. Samo posiadanie platformy sprzedażowej nie wystarczy jednak, aby osiągnąć sukces biznesowy. Kluczową rolę odgrywa skuteczna strategia marketingowa bazująca na analizie zbieranych przez sklep danych. W odróżnieniu od sklepów stacjonarnych klienci, którzy bywają na Twoim sklepie zawsze pozostawiają ślad, a Ty niczym dobry detektyw możesz ich później wyśledzić i zachęcić do zakupu lub co najmniej dowiedzieć się, ile osób było faktycznie na Twojej stronie, a ile procent z nich zdecydowało się na zakup. Takie dane o współczynniku odrzuceń strony lub o procesie zakupu pomagają w optymalizacji reklam i wykluczeniu pewnych grup docelowych lub samych reklam, które „przepalają” budżet, a nie prowadzą do sprzedaży. Do takich działań niezbędny jest specjalista (inny od strategii, inny od SEM, inny od SEO, inny od Sociali, a jeszcze inny od samej budowy sklepu), jeśli twoja firma jest mała lub średnia zewnętrzny dział marketingu w postaci agencji marketingowej może być najlepszym sposobem dla osiągnięcia celów biznesowych. Zamiast zatrudniać „specjalisty od wszystkiego”, warto postawić na specjalizację z dziedzin wykupując godziny u różnych specjalistów w 1 agencji.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze partnera marketingowego dla sklepu internetowego w Polsce?
- Doświadczenie
Wybierając agencję marketingową, zwróć uwagę na ich doświadczenie w branży e-commerce oraz żywotność na rynku. Za latami istnienia zawsze idzie doświadczenie, a zrozumienie specyfiki handlu online, trendów rynkowych i konkurencyjności może znacząco wpłynąć na skuteczność działań marketingowych.
- Referencje
Sprawdź, jakie wyniki agencja osiągnęła dla swoich dotychczasowych klientów, zwłaszcza w branży e-commerce. Poproś o referencje i zapytaj innych przedsiębiorców o ich doświadczenia z daną agencją. Poza tym agencje zawsze chwalą się na swoich stronach klientami, z którymi pracowali – w końcu specjalizują się w marketingu. Jeśli nie jesteś znaleźć na ich stronie dotychczasowych klientów możesz się zacząć niepokoić.
- Pytania
Jeśli agencja nie pyta Cię o specyfikę Twojej branży i biznesu, a zamiast tego ma od razu ofertę na wszystkie Twoje bolączki (których nie zna) – uciekaj. Przecież nikt lepiej od Ciebie nie będzie znał Twojego biznesu, a brak chęci czerpania wiedzy z Twojego doświadczenia świadczy o podejściu masowym – klienci na ryczałt, którzy tak samo szybko jak się pojawiają, tak samo szybko znikają.
- Strategia i plan działania
Dobrze opracowany plan marketingowy to klucz do sukcesu. Upewnij się, że agencja ma jasną spójną strategię działania, która uwzględnia różne kanały marketingowe, takie jak SEO, SEM, social media, e-mail marketing, allegro, ceneo itp. Dywersyfikacja źródła klientów to zmniejszenie ryzyka, w przypadku, gdy jeden kanał przestanie być dostępny lub wystarczający. Jeśli jakaś agencja w planie rocznym uwzględnia trzymanie się tylko 1 czy 2 kanałów to znaczy, że nie ma specjalistów w innych dziedzinach i woli przekonać Cię do tego na czym się zna i w czym czuje się bezpiecznie.
- Mierzenie efektywności
Skuteczna agencja nie tylko implementuje strategię, ale także regularnie analizuje wyniki i dostosowuje podejście w oparciu o zebrane dane. Jeśli jakaś agencja nie zapyta się czy masz skonfigurowany GA, GTM czy GSC czas poszukać kolejnej.
- Komunikacja
Kluczowe jest utrzymanie otwartej i skutecznej komunikacji z agencją. Upewnij się, że mają wyznaczonego przedstawiciela do kontaktu, który będzie dostępny w razie potrzeby i odpowie na każde Twoje pytania. Pamiętaj, że Ty jako właściciel sklepu internetowego nie musisz się znać na wszystkim, dlatego nie ma złych pytań – są tylko te które nie padły.
- Przejrzystość finansowa i umowa
Zawsze podpisuj umowę, a zanim ją podpiszesz, upewnij się, że warunki finansowe są jasne i przejrzyste. Zapytaj o koszty, terminy płatności oraz ewentualne dodatkowe opłaty jak np. za grafiki. Niektóre agencje zmniejszają prowizję za prowadzenie kampanii Google Ads, ale na koniec miesiąca doliczają znaczące kwoty, np. za wykonanie grafik do kampanii GDN. Warto przy porównywaniu ofert dowiedzieć się co jest w cenie, a czego brakuje do wykonania usługi. To normalne, że za dodatkowe grafiki się płaci – tylko, że niektóre agencje mają je wliczone w prowizje od budżetu reklamowego, a inne fakturują od sztuki. Jeśli cena jest dla Ciebie kluczowa w wyborze agencji porównuj pełne koszty prowadzenia kampanii.
Wybór agencji marketingowej i ludzi, z którymi będziesz współpracował dla sklepu internetowego to pierwszy krok w osiągnięciu sukcesu biznesowego. Biorąc pod uwagę powyższe kryteria, będziesz miał solidną podstawę do znalezienia partnera, który pomoże Ci w efektywnym promowaniu i rozwijaniu Twojego sklepu online w Polsce. Pamiętaj, że agencja zarabia kiedy Ty zarabiasz – bo czym więcej zarabiasz tym więcej inwestujesz w marketing i dalszy rozwój.
Marta Wójcik
Współwłaściciel agencji marketingowej DO IT crew w Białymstoku, Specjalista ds. planowania i wdrażania strategii marketingowej