Content marketing to działania związane z publikowaniem dodatkowych treści na stronie lub sklepie. To popularny (coraz bardziej) “blog” firmowy.
Zadanie wydaje się bardzo proste: przydzielamy napisanie artykułu na blog losowo wybranym pracownikom i cieszymy się sukcesem. Jednak ten najczęściej nie pojawia się.
Oto podstawowe zagadnienie, na które należy zwrócić uwagę przy budowaniu działań content marketingowych.
Określ grupę docelową
Dostosuj poziom tekstów do swojej grupy docelowej.
Wszystkie artykuły, które umieszczamy w serwisie, należy kierować do konkretnej osoby – naszego klienta. Warto przemyśleć, czego potrzebuje użytkownik, który do nas trafia: jaki problem chce rozwiązać, jakich szuka produktów, czego chce się dowiedzieć wchodząc na stronę.
Przygotuj teksty dla swojej grupy docelowej
Zadbaj o to, żeby teksty były tak ciekawe dla Twoich odbiorców i tak skonstruowane, żeby dało się przeczytać je do końca.
Niestety, ale większość tekstów napisanych jest językiem, który jest niezrozumiały dla grupy docelowej. Brak odpowiedniego podziału na akapity dodatkowo powoduje, że internauci nie doczytują tekstu do końca. Przygotowując tekst musisz zadbać o akapity oraz dostosować język i poziom artykułu do Twojego potencjalnego klienta.
Zoptymalizuj teksty pod SEO
Zadbaj o ruch z wyszukiwarki.
Nic nie zrobi nam takiej reklamy, jak sam Google. Największa wyszukiwarka na świecie pozwoli Ci dotrzeć do milionów odbiorców – wystarczy umieć wykorzystać jej potencjał. Do tego potrzebna jest wiedza o optymalizacji tekstów pod kątem SEO, czyli umiejętność tworzenia artykułów o odpowiedniej, przyjaznej dla robotów Google, strukturze. Im lepiej artykuł zostanie zoptymalizowany, tym wyżej będzie w wynikach organicznych i przyniesie większy ruch.
Zadbaj o linkowanie wewnętrzne
Pomóż w pozycjonowaniu towarów lub usług, które faktycznie sprzedajesz.
Artykuły w sekcji contentowej to bardzo wydajne zaplecze linków do pozycjonowania stron typowo sprzedażowych. Bardzo często widzisz Allegro w wynikach wyszukiwania na trudne frazy produktowe? To efekt (między innymi) wsparcia pozycjonowania przez odpowiednie użycie linków z artykułów poradnikowych.
Zakończ próbą sprzedaży
Sprzedaj nie wiedzę (za darmo), ale to, co masz w swojej ofercie.
Bardzo często nawet najlepszy tekst nie będzie sprzedawał, a potencjalny klient po jego przeczytaniu zostanie pozostawiony sam sobie (i najczęściej uda się na inne strony w poszukiwaniu informacji). Zachęta do kontaktu pozostawiona pod artykułem (formularz kontaktowy lub bezpośredni numer telefonu) lub proponowane produkty znacznie podniosą współczynnik konwersji.
Zadbaj o promocję
Dopilnuj, żeby Twój artykuł trafił do potencjalnych odbiorców.
Opublikowanie nawet najlepszych treści bez ich promocji jest działaniem zupełnie pozbawionym sensu. Już dawno minęły czasy “content is a king”! Obecnie panują czasy “nawet najgorsza treść dobrze rozpropagowana potrafi podbić świat!”.
Tak więc zadbaj o dystrybucję treści nawet najprostszymi metodami:
- opublikuj tekst w mediach społecznościowych swojej firmy (i zadbaj o szerowanie)
- podlinkuj z zewnętrznych źródeł (tak, pozycjonujemy nie tylko strony sprzedażowe)
- uruchom kampanię w Google Ads (kampanie DSA bardzo dobrze nadają się do tego zadania)
Pamiętaj, że z punktu sprzedażowego content marketing wymaga dużo większego ruchu do osiągnięcia pojedynczej sprzedaży.
Analizuj osiągnięte wyniki i optymalizuj
Sprawdzaj, co możesz jeszcze poprawić.
Content marketing może przynieść świetne efekty sprzedażowe pod warunkiem, że będziesz dbać o jego widoczność. Raz opublikowany i pozycjonowany artykuł można poprawiać na podstawie analizy wyników ruchu. Z doświadczenia wiem, że czasem wystarczą niewielkie zmiany w opublikowanym tekście, aby znacznie poprawić wskaźniki ruchu oraz przekierowania do sprzedaży (zwiększenie współczynnika konwersji).
Te siedem podstawowych zagadnień pozwoli Ci znacznie poprawić wyniki Twojej pracy, a zwykły “firmowy blog” stanie się mocnym punktem strategii marketingowej Twojej firmy.
Chcesz wiedzieć więcej? W razie pytań odnośnie content marketingu (i nie tylko) jestem do Twojej dyspozycji pod numerem 577 700 248.
Rafał Skarżyński
Head of Internet Strategy agencji marketingowej DO IT crew w Białymstoku