Fotografia reklamowa wykorzystywana jest głównie w sklepach oraz na stronach internetowych firm. Wysokiej jakości zdjęcia znajdziemy również na wielkoformatowych banerach w przestrzeni publicznej, ulotkach oraz plakatach. Stanowią one nieodłączny element każdej kampanii marketingowej, której celem jest promowanie produktu.
Fotografia reklamowa to bardzo szerokie spektrum w dziedzinie fotografii, dające wiele możliwości przedstawienia oferowanego produktu. Świetne zdjęcia można uzyskać na wiele sposobów. Najpopularniejszym z nich jest ekspozycja produktu na jednolitym, najczęściej białym tle. Fotografia przedstawia wtedy tylko i wyłącznie reklamowany przedmiot. Jest to tak zwany packshot. Do tego typu fotografii najczęściej wykorzystywane są namioty bezcieniowe, ale przy odrobinie wyobraźni zbliżony efekt można uzyskać, wykorzystując jako tło na przykład większy arkusz papieru. Przy odpowiednim oświetleniu efekty mogą być imponujące. Tego typu fotografie mają za zadanie pokazać dany produkt w możliwie jak najkorzystniejszy sposób, z uwzględnieniem detali oraz wiernym odwzorowaniem barw. Mają również zachęcić klienta do dokonania zakupu. Dobry packshot produktowy powinien sprawić, że osoba oglądająca zdjęcia będzie wiedziała, jak dokładnie wygląda dany towar.
Kolejnym, nieco bardziej absorbującym rodzajem zdjęć reklamowych (w ostatnim czasie z resztą bardzo modnym i pożądanym w marketingu), są fotografie aranżowane. Są one bardzo atrakcyjne wizualnie dla potencjalnych odbiorców i dają szerokie pole do popisu fotografom. Motyw ten często wykorzystywany jest w zakrojonych na szerszą skalę działaniach marketingowych.
O ile zdjęcia typu packshot nie dają za wiele możliwości na kreatywne podejście do fotografowanego produktu, ze względu na to, że nastawione są na najwierniejsze odwzorowanie produktu z jego najważniejszymi elementami i szczegółami (nie ma tutaj nawet miejsca na kreatywne rozwiązania, takie jak chociażby eksperymenty z głębią ostrości), o tyle zdjęcia aranżowane są tak naprawdę niczym nieograniczone. Nie wchodzą tu w grę żadne ścisłe reguły czy zasady, a fotograf ma pełen zakres możliwości przedstawienia fotografowanego obiektu. Kluczem do sukcesu jest zachowanie równowagi pomiędzy ogólnie przyjętymi normami kompozycji obrazu (tak, by spoglądając na zdjęcie, odbiorca najpierw dostrzegł ów przedmiot), wizerunkiem marki oraz wyczuciem estetyki samego fotografa.
Jak więc zacząć przygodę z fotografią reklamową? Aspekty techniczne odstawiłbym na dalszy tor. W pierwszym etapie przygotowań do zdjęć zacząłbym raczej od zrobienia odpowiedniego researchu na temat produktu, który mamy zamiar przedstawić. To samo tyczy się producenta, z którym współpracujemy. Należy zapoznać się z ogólną estetyką wykorzystaną przez niego w mediach społecznościowych, na stronie internetowej, itp. Poznać jej wartości, misję i wizję. Należy ustalić również, jakie emocje ma wywoływać fotografowany przedmiot. Rolą zdjęć aranżowanych jest nie tylko profesjonalna prezentacja danego produktu, ale również pokazanie, co dzięki niemu można poczuć i czego doświadczyć.
Następnie warto skupić się nad rozplanowaniem kompozycji na zdjęciu. Na tym etapie ważne jest to, by wszystkie szczegóły znajdujące się na zdjęciu były dopasowane estetycznie i do siebie pasowały. I tak dla przykładu, robiąc fotografię produktowi z branży kulinarnej — czyż nie ciekawszym efektem byłoby przedstawienie go na tle pasującej kolorystycznie zastawy stołowej, sztućców, czy innych dekoracyjnych detali?
Perspektywa również odgrywa tu ogromną rolę. Jeden przedmiot lepiej będzie wyglądał fotografowany centralnie od frontu, drugi ustawiony profilem do obiektywu, a kolejny fotografowany od góry czy od dołu. Zasady nie ma. Należy bacznie przyglądać się fotografowanemu obiektowi, dostrzegać zależności, eksperymentować.
Często bagatelizowaną kwestią w trakcie sesji produktowej jest zadbanie o czystość, zarówno fotografowanego przedmiotu, jak i jego otoczenia. Brudnymi produktami nie zachęcimy klienta do zakupu. Większość pyłków czy paprochów można usunąć podczas obróbki zdjęcia, ale po co dodawać sobie niepotrzebnej, często żmudnej roboty. Lepiej zadbać o to na początku.
Dobrze. Przejdźmy do aspektów technicznych. W przypadku fotografii produktowej bardzo ważnym aspektem jest jakość zdjęcia – powinna być ona jak najwyższa. Oznacza to, że powinniśmy użyć możliwie jak najniższą wartość ISO, a samo zdjęcie powinno być wykonane ze statywu. Niweluje to jakiekolwiek rozmazania i pozwala na użycie dłuższych czasów naświetlania. Najlepiej wykonać kilka ujęć z różnymi ustawieniami, a następnie ocenić, który z uzyskanych efektów jest najciekawszy. Podczas sesji produktowej ogromną rolę odgrywa także tło. W wielu przypadkach najbardziej pożądane jest tło w jasnych kolorach, tak, by przedmiot był jak najbardziej czytelny. Czasami warto jednak zdecydować się na mniej oczywiste rozwiązania i dać się ponieść fantazji. Im ciekawsze zdjęcie, tym większa szansa, że zwróci na siebie uwagę potencjalnego odbiorcy.
Nie zawsze musimy do zdjęć tego typu używać profesjonalnego oświetlenia. Czasami to naturalne światło da lepszy efekt. Pokazanie produktu w niestandardowym otoczeniu może zwiększyć jego atrakcyjność. Ciekawym rozwiązaniem może okazać się także połączenie w jednym projekcie zdjęć produktowych wykonanych w studiu i fotografii wykonanych na zewnątrz.
Technika robienia dobrego zdjęcia produktowego stanowi niezwykle istotny aspekt pracy, ale nie można zapominać także o obróbce. Chodzi o uwydatnienie najważniejszych cech produktu. Zdjęcia przed obróbką kolorystyczną nigdy wiernie nie odwzorowują barw. Poprawiając grafiki, należy zwrócić szczególną uwagę na kolory i cienie, porównując efekt na ekranie z rzeczywistym wyglądem przedmiotu. Nie zapominajmy również o dostosowaniu rozmiaru i proporcji. Każde ujęcie powinno posiadać taki sam format. Ułatwi to w późniejszym czasie publikację obrazu na stronie oraz optymalizację zdjęcia pod SEO.
Warto też pamiętać o tym, aby każde zlecenie z zakresu fotografii reklamowej traktować w indywidualny sposób, ale jednocześnie podążać za obowiązującymi trendami oraz potrzebami stałych klientów i nowych grup docelowych. Inaczej należy przedstawić zdjęcie, którego odbiorcami będą ludzie młodzi, a inaczej takie, które adresowane będzie do osób w starszym wieku, o ugruntowanej pozycji społecznej.
Michał Kłusewicz - agencja marketingowa DO IT crew w Białymstoku
Junior Office Assistant