Prawdopodobnie wpadłeś na wiele instrukcji lub postów mówiących o tym, że konieczne jest zablokowanie ruchu wewnętrznego w Google Analytics. Powody wykluczenia z raportów własnego ruchu są oczywiste:
Brak własnego ruchu pozwala na zdobycie jasnych i czytelnych informacji na temat osiągniętych przez naszą stronę wyników. Zdecydowanie pomaga to w późniejszej analizie konwertującego ruchu. Analizując dane, koniecznie musimy zwrócić uwagę na te, które pochodzą tylko i wyłącznie od naszych klientów. To te dane wykorzystujemy do sprawdzania, wyciągania wniosków oraz optymalizacji. Nasze kampanie Google oraz Facebook Ads korzystają z systemów uczących się. Ruch wewnętrzny często fałszuje dane, przez co nasze platformy wprowadzane są w błąd.
Większość firm, aby wykluczyć swój ruch w Google Analytics, stosuje filtr IP. Dzięki temu wykluczamy adres IP miejsca, w którym korzystamy z WI-FI. W ten sposób możemy wykluczyć nasze biuro czy inne lokalizacje, w których pracujemy. Problem pojawia się wtedy, gdy IP naszego routera jest zmienne albo jestesmy zmuszeni pracować z innej lokalizacji, niż wykluczone w filtrach. Dodatkowo każdorazowo kiedy wchodzimy na naszą stronę z telefonu, korzystając z danych mobilnych, nasz ruch również nie jest liczony.
Jak skutecznie wykluczyć ruch wewnętrzny w Google Tag Manager?
Poniżej przedstawię krok po kroku, jak wykluczyć ruch wewnętrzny na stronach, na których ruch jest zbierany poprzez Tag Google Analytics w Google Tag Manager, np. strony postawione na takich platformach, jak WordPress.
Na początek powinniśmy skonfigurować Page View. Ten Tag umożliwi nam wyświetlanie naszego Google Analytics na wszystkich stronach naszej witryny www. Jest to konieczne, aby w późniejszym etapie rozgraniczyć ruch wewnętrzny od ruchu zewnętrznego.
Za pomocą tej reguły będziemy identyfikować na podstawie zapytania, kiedy nasze ciasteczko ma się zapisać, a kiedy nie. Do zapytania internal przypisujemy dwie wartości: true oraz false.
Powyżej znajduje się kod JavaScript, który zawiera informacje takie, jak nazwa naszego ciasteczka, wartość, czas wygaśnięcia itp.
W skrypcie znajdują się trzy zmienne, które powinieneś edytować według własnych potrzeb:
Tworząc zmienną 1st-Party Cookie, odczytujemy wcześniej przypisane ciasteczko do naszej przeglądarki.
Przypisanie wartości true do naszego ciasteczka to niezbędny element, ponieważ dzięki tej regule będziemy mogli identyfikować ruch wewnętrzny poprzez wyłączenie go z PageView.
Tag Pageview powinien odpalać się na wszystkich stronach z wyjątkiem reguły, którą utworzyliśmy w punkcie poprzednim.
Po stworzeniu wyjątku oraz wpisaniu w URL – www.xyz.pl/?internal=true – nasze ciasteczko się odpali i ruch wewnętrzny nie będzie liczony. Gdy do URL wpiszemy – /?internal=false – wyłączymy zapisywanie naszego ciasteczka. Tym samym zaczniemy liczyć nasz własny ruch.
PODSUMOWANIE
Podsumowując nasz temat, powinniśmy utworzyć wykluczanie ruchu wewnętrznego dla uzyskania czystych i prawdziwych danych. Kampanie Google oraz Facebook Ads powinny być zoptymalizowane pod osoby, które faktycznie interesują się tematem związanym z naszą działalnością. Wykluczając ruch wewnętrzny, widzimy dane, które są w pełni prawdziwe i nie zakłamane.
Młodszy specjalista ds. reklamy internetowej