Po co wykluczać swój własny ruch w Google Analytics?
Prawdopodobnie wpadłeś na wiele instrukcji lub postów mówiących o tym, że konieczne jest zablokowanie ruchu wewnętrznego w Google Analytics. Powody wykluczenia z raportów własnego ruchu są oczywiste:
- Zaburzają statystyki odwiedzin naszej witryny.
- Zaniżają rzeczywisty współczynnik konwersji.
- Fałszują dane, na których bazują oraz optymalizują się kampanie reklamowe Facebook i Google Ads.
Brak własnego ruchu pozwala na zdobycie jasnych i czytelnych informacji na temat osiągniętych przez naszą stronę wyników. Zdecydowanie pomaga to w późniejszej analizie konwertującego ruchu. Analizując dane, koniecznie musimy zwrócić uwagę na te, które pochodzą tylko i wyłącznie od naszych klientów. To te dane wykorzystujemy do sprawdzania, wyciągania wniosków oraz optymalizacji. Nasze kampanie Google oraz Facebook Ads korzystają z systemów uczących się. Ruch wewnętrzny często fałszuje dane, przez co nasze platformy wprowadzane są w błąd.
Większość firm, aby wykluczyć swój ruch w Google Analytics, stosuje filtr IP. Dzięki temu wykluczamy adres IP miejsca, w którym korzystamy z WI-FI. W ten sposób możemy wykluczyć nasze biuro czy inne lokalizacje, w których pracujemy. Problem pojawia się wtedy, gdy IP naszego routera jest zmienne albo jestesmy zmuszeni pracować z innej lokalizacji, niż wykluczone w filtrach. Dodatkowo każdorazowo kiedy wchodzimy na naszą stronę z telefonu, korzystając z danych mobilnych, nasz ruch również nie jest liczony.
Jak skutecznie wykluczyć ruch wewnętrzny w Google Tag Manager?
Poniżej przedstawię krok po kroku, jak wykluczyć ruch wewnętrzny na stronach, na których ruch jest zbierany poprzez Tag Google Analytics w Google Tag Manager, np. strony postawione na takich platformach, jak WordPress.
- Konfiguracja PageView
Na początek powinniśmy skonfigurować Page View. Ten Tag umożliwi nam wyświetlanie naszego Google Analytics na wszystkich stronach naszej witryny www. Jest to konieczne, aby w późniejszym etapie rozgraniczyć ruch wewnętrzny od ruchu zewnętrznego.
- Utworzenie zmiennej odczytującej wartość URL Query – Internal
- Utworzenie reguły przypisującej wartości do zapytania
Za pomocą tej reguły będziemy identyfikować na podstawie zapytania, kiedy nasze ciasteczko ma się zapisać, a kiedy nie. Do zapytania internal przypisujemy dwie wartości: true oraz false.
- Przypisanie ciasteczka do naszej przeglądarki
Powyżej znajduje się kod JavaScript, który zawiera informacje takie, jak nazwa naszego ciasteczka, wartość, czas wygaśnięcia itp.
W skrypcie znajdują się trzy zmienne, które powinieneś edytować według własnych potrzeb:
- cookieName – nazwa naszego ciasteczka, dzięki której łatwo będziemy mogli zdefiniować co znajduje się w kodzie, np. internalTraffic, RuchWewnetrzny itp.
- cookieValue – w przypadku ruchu wewnętrznego możemy ustawić true lub false, w celu zdefiniowania czy ciasteczko ma się odpalić czy nie.
- expirationTime – określa czas wygaśnięcia cookie. 31104000 to 360 dni przeliczone na sekundy (360 dni * 24 godziny * 60 minut * 60 sekund).
- Odczytywanie wartości ciastka
Tworząc zmienną 1st-Party Cookie, odczytujemy wcześniej przypisane ciasteczko do naszej przeglądarki.
- Reguła identyfikująca ruch z ciasteczka
Przypisanie wartości true do naszego ciasteczka to niezbędny element, ponieważ dzięki tej regule będziemy mogli identyfikować ruch wewnętrzny poprzez wyłączenie go z PageView.
- Nadpisywanie w tagu PageView
Tag Pageview powinien odpalać się na wszystkich stronach z wyjątkiem reguły, którą utworzyliśmy w punkcie poprzednim.
Po stworzeniu wyjątku oraz wpisaniu w URL – www.xyz.pl/?internal=true – nasze ciasteczko się odpali i ruch wewnętrzny nie będzie liczony. Gdy do URL wpiszemy – /?internal=false – wyłączymy zapisywanie naszego ciasteczka. Tym samym zaczniemy liczyć nasz własny ruch.
PODSUMOWANIE
Podsumowując nasz temat, powinniśmy utworzyć wykluczanie ruchu wewnętrznego dla uzyskania czystych i prawdziwych danych. Kampanie Google oraz Facebook Ads powinny być zoptymalizowane pod osoby, które faktycznie interesują się tematem związanym z naszą działalnością. Wykluczając ruch wewnętrzny, widzimy dane, które są w pełni prawdziwe i nie zakłamane.
Adrian Nowicki
Młodszy specjalista ds. reklamy internetowej agencji marketingowej DO IT crew w Białymstoku