Szybkie wyszukiwanie w internecie interesujących nas fraz jest obecnie priorytetem. Wyszukiwarka Google nieustannie stara się ulepszać swoje usługi, aby wyniki pojawiające się w niej były satysfakcjonujące. Najnowszym pomysłem informatyków wspomnianego przedsiębiorstwa jest coś, co nazywa się Google Search Generative Experience (w skrócie SGE lub AI Overview), który został wprowadzony w Stanach Zjednoczonych, ale będzie ekspandował na cały świat. Jest to nowoczesna funkcja wspomagana przez sztuczną inteligencję (technologia umożliwiająca komputerom naśladowanie ludzkiego myślenia i podejmowanie decyzji), która zmieni sposób w jaki dotychczas korzystaliśmy z wyszukiwarki Google.
Czym tak naprawdę jest SGE?
Jak już wspomniałam Google Search Generative Experience to nowa funkcja, która korzysta z AI (Artificial Intelligence – sztuczna inteligencja). Z jej pomocą w wyszukiwarce będzie pojawiać się nie tylko lista stron internetowych, ale także generowane będą krótkie i konkretne odpowiedzi na wpisywane zapytania użytkowników. Dzięki temu będziemy mogli znaleźć potrzebne informacje bez zbędnego wysiłku, ponieważ otrzymamy gotową zsyntetyzowaną odpowiedź przygotowaną przez SGE.
Oprócz wymienionej zalety w postaci jednej zwięzłej odpowiedzi dostaniemy dodatkowo inne funkcje. Będziemy mogli na przykład nawiązywać interakcje ze specjalnie zaprojektowanym do tego Botem (program komputerowy zaprojektowany do automatycznego wykonywania zadań, które zazwyczaj wykonuje człowiek). Jeśli wpisywana fraza nie przyniesie pożądanej odpowiedzi to z pomocą czatu będziemy mieli możliwość zadawania pytań i uzyskiwania większej ilości informacji. Obiecywana przez informatyków rozmowa ma przypominać tą ludzką, a reakcje mają być zrozumiałe i bardzo przyjazne.
Czasami poszukujemy odpowiedzi na trudne tematy. Mogą one być przykładowo związane z inżynierią biomedyczną. Jak wiadomo medycyna jest jedną z trudniejszych ścieżek kariery, a informacje muszą być zgodne z prawdą nawet przy nauce samej teorii – nie ma tam miejsca na błędy. SGE może w takim przypadk stworzyć krótkie podsumowania, które pomagają szybko zrozumieć najważniejsze rzeczy. Jest to bardzo przydatne, gdy chcemy dowiedzieć się i nauczyć czegoś zupełnie dla nas nowego.
SGE pozwala na korzystanie z różnych form danych dzięki swojemu wielomodalnymu podejściu – metodzie, która wykorzystuje tekst, obrazy i dźwięk, aby podać jak najbardziej dokładne i kompleksowe wyniki. Dla nas oznacza to, że będziemy mogli używać wyszukiwarki Google w sposób, który nam odpowiada.
SGE jest dostępne tylko w Stanach Zjednoczonych – użytkownicy z innych krajów muszą poczekać, aż będą mogli z niego korzystać. Warto być na bieżąco z informacjami na ten temat, ponieważ Google Search Generative Experience może zmienić sposób, w jaki używamy wyszukiwarek.
Wprowadzenie SGE może mieć duży wpływ na to, jak strony internetowe będą widoczne w wynikach wyszukiwania i ile osób je odwiedza:
- Idą zmiany w SEO – SEO to skrót od Search Engine Optimization, czyli optymalizacji stron internetowych, aby znajdowały się one wysoko w wynikach wyszukiwania. Dzięki wprowadzeniu SGE, strony z wartościowymi i szczegółowymi treściami będą mogły być wyżej oceniane przez Google.
- Mniej kliknięć – ponieważ SGE będzie dostarczał konkretnych odpowiedzi bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania, użytkownicy będą mogli mniej klikać w linki do innych stron! Może to znacznie wpłynąć na ruch na stronach internetowych.
- Znaczenie jakości treści – strony internetowe będą musiały generować i wstawiać lepszy content, czyli treści odpowiadające na złożone pytania odwiedzających. Korzystanie z Chatu GPT idzie częściowo w odstawkę, ponieważ Google stworzyło owiany tajemnicą system, który będzie weryfikował każdą zamieszczoną na stronie treść. Także jakość i oryginalność będą na pierwszym miejscu w strategii konkurencyjności w nowym systemie wyszukiwania.
Google Search Generative Experience to nowoczesne narzędzie, które może znacznie ułatwić i usprawnić proces szukania informacji w internecie. Chociaż teraz jest dostępne tylko w Stanach Zjednoczonych, jego wpływ na sposób wyszukiwania informacji będzie odczuwalny na całym świecie. Warto być przygotowanym na te zmiany i dostosować strategie tworzenia treści w internecie, żeby jak najlepiej wykorzystać możliwości, które daje SGE.
Autorka tekstu: Patrycja Kolendo – Junior Social Media Specialist.