„2020 każdemu dał w kość”. Takie lub podobne stwierdzenia pojawiają się w co drugim poście na feedach wielu z nas. Na pewno nie był to najłatwiejszy rok, jednak pozytywy można znaleźć w świecie e-commerce. Początek nowego roku to czas snucia planów, ale też podsumowań. Wyniki sprzedaży e-sklepów w 2020 roku pokazują, że warto połączyć te dwa podejścia i podsumowanie minionego roku przełożyć na konkretne plany na 2021.
Dla właścicieli sklepów internetowych ważnym postanowieniem na nowy rok powinna być inwestycja w badania i analizę. To z resztą podstawa wszystkich działań marketingowych. Sprawdzanie efektywności, korygowanie, próbowanie nowych rozwiązań. Warto uzbroić się w cierpliwość, ale ostateczny wynik nierzadko przerasta najśmielsze oczekiwania internetowych przedsiębiorców. W tekście korzystamy z badań opublikowanych przez markę RedCart1.
W 2020 roku (w porównaniu z rokiem 2019) złożono o 18% więcej zamówień. Suma wszystkich zamówień wzrosła zaś o 26%. Pandemia poniekąd zmusiła oczywiście konsumentów do korzystania ze sklepów internetowych i zamawiania produktów przez Internet, jednak zdaniem ekspertów stan ten może utrzymać się dłużej, a tendencja jest wzrostowa. Średnia wartość koszyka urosła o 30%. Kupowano zatem nie tylko częściej, ale też więcej. Być może pokazuje to, że klienci bardziej zaufali e-sklepom i decydują się na zakupy przez Internet nie tylko ze względu na to, że trudno o alternatywę, ale biorą pod uwagę też inne czynniki.
Jakie branże odnotowały najlepsze wyniki? Pierwsze dwa miejsca to podobne kategorie, czyli budowa i remont (I miejsce) oraz dom i ogród (II miejsce). Na miejscu trzecim uplasowała się uroda. To świetny prognostyk dla marek skupionych an tym segmencie rynku. Ludzie zostają w domu i chcą uczynić ze swoich mieszkań wymarzone miejsce, które będzie służyło zarówno pracy, jak i odpoczynkowi. Pieniądze zaoszczędzone na choćby podróżach przeznaczają na remont czy nowy wystrój wnętrz. Obserwowanie i zauważanie takich tendencji społeczno-kulturowych również może okazać się przydatną umiejętnością w formułowaniu planu biznesowego na nowy rok.
Badania wskazują również konkretny dzień i godziny, w których najchętniej dokonywano zakupu. Dzień to poniedziałek. Godziny zaś – między 10:00 a 12:00. Warto spróbować uwzględnić te dane w kierowaniu reklam czy planowaniu promocji i sprawdzić czy rzeczywiście działają.
Wzrost na rynku e-commerce jest widoczny od lat. Sklepy internetowe nieustannie wprowadzają nowe rozwiązania i funkcjonalności, które ułatwiają wybór i dokonanie zakupu. Koronawirus zatem prawdopodobnie pchnął do przodu to, co i tak nadchodziło. 2020 zmienił przyzwyczajenia konsumentów i wyrobił w nich nowe nawyki zakupowe. Zadaniem e-sklepów jest wykorzystać to dobrze w 2021 roku.
1 https://redcart.pl/blog/podsumowanie-2020-roku-w-e-commerce
Bartosz Skalik - agencja marketingowa DO IT crew w Białymstoku
Copywriter