Właściciele firm zastanawiają się często, czym właściwie zajmują się agencje marketingowe? Po co z nimi współpracować, skoro wszystko możemy zrobić sami?
Czy warto robić wszystko samemu i czy w ogóle jesteśmy w stanie tak działać postaram się odpowiedzieć Ci poniżej.
Agencja marketingowa to firma specjalizująca się w świadczeniu różnorodnych usług związanych z marketingiem, reklamą i promocją produktów, usług lub marek osobistych. Działania agencji marketingowych są ukierunkowane na zwiększenie widoczności, rozpoznawalności i skuteczności działań marketingowych klientów, a co za tym idzie zwiększeniem sprzedaży lub realizacji innego założonego celu, jak np. frekwencja publiczności na wydarzeniu bezpłatnym lub pozyskaniu jak największej liczby danych lub głosów. Wszystko zależne jest zawsze od profilu działalności zamawiającego.
Oto kilka głównych obszarów, którymi zajmuje się agencja marketingowa:
- Opracowanie strategii marketingowej
Pomoc klientom w opracowaniu skutecznych strategii marketingowych, które uwzględniają cele biznesowe, konkurencję, grupy docelowe i całkowity budżet na marketing. Agencje marketingowe do dostępnego i zaplanowanego budżetu klienta na działania marketingowe, dobierają optymalne narzędzia i dywersyfikują działania w sposób, który pomoże klientowi zrealizować zakładane cele.
- Tworzenie stron i sklepów internetowych
Agencje 360 stopni zajmują się budowaniem stron i sklepów internetowych zgodnych z obecnymi trendami i spójnymi z całą strategią marketingową i szatą graficzną marki. Dobrze zaprojektowany sklep czy strona będzie kompatybilna z prowadzonymi działaniami SEM i SEO, a co za tym idzie będzie wpływała na sprzedaż i średnią wartość całkowitego koszyka.
- Tworzenie reklam offline
Tworzenie i wdrażanie działań reklamowych w różnych mediach, takich jak telewizja, radio, prasa, media, a także reklamy zewnętrzne (np. billboardy). Obecnie agencje często dzielą się na te działające online i offline. W przypadku takiej agencji jak nasza wyspecjalizowaliśmy się w sprzedaży w Internecie, a działania offline traktujemy jako uzupełniające działania wizerunkowe. Są również agencje, które są nastawione tylko offline i nie działają w przestrzeni Internetu.
- Pozycjonowanie – SEO
Pozycjonowanie stron internetowych. Dbanie o to by, pozycja strony danej firmy, była jak najwyżej na jak najszerszą skalę słów kluczowych. Obecnie nie pozycjonuje się już stron na frazy, a na tendencje na nawet 100 lub więcej słów kluczowych, które gwarantują stabilną pozycję w Google.
- Reklamy Ads – kampanie reklamowe online
Reklamy Google Ads to reklamy wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google oraz na innych stronach internetowych, które uczestniczą w programie Google AdSense. Wśród reklam GA wyróżniamy: tekstowe, graficzne, produktowe, wideo lub reklamy w sieci reklamowej.
Reklamy Ads są dostępne również na platformach społecznościowych takich jak Facebook/Instagram, TikTok, YouTube, Twitter czy LinkedIn i Pinterest.
Są to najszybciej efektywne rodzaje reklam, które przy odpowiedniej optymalizacji powodują szybki zwrot z inwestycji.
- Projektowanie graficzne i kreatywne
Agencje zajmują się również tworzeniem całej identyfikacji wizualnej firm – księgi znaku. Zaczynając od logo, prostych grafiki, treści wizualnych, materiałów reklamowych i innych elementów, które przyciągają uwagę klientów i zapewnią spójny wizerunek marki.
- Public Relations (PR)
Niektóre agencje swoje działania rozszerzają również o całe zarządzanie wizerunkiem firmy lub marki klienta, budowanie relacji z domami mediowymi, kreowaniem pozytywnego wrażenia u klientów i w oczach opinii publicznej.
- Media społecznościowe
Agencje marketingowe tworzą i zarządzają profilami klientów na platformach społecznościowych, prowadzą kampanię reklamowe na danych kontach, monitorują opinię klientów i angażują się w interakcje z nimi. Media społecznościowe to obecnie sposób na bezpośrednią komunikację marki z klientami. Odpowiednio prowadzony profil prowadzi do wysokiego zaangażowania klientów i identyfikacji z marką i jej działaniami.
- Analiza i raportowanie
Marketing nie istnieje obecnie bez śledzenia wyników, analizy ich i optymalizacji działań marketingowych. Nigdy wcześniej marketerzy nie mieli tak wielu danych, na podstawie których mogli bazować i rekonstruować strategię. Nigdy wcześniej też trendy w marketingu nie były tak zmienne i nie wymagały tak częstej aktualizacji i zmian.
- Event marketing
Niektóre z agencji zajmuję się również organizacją wydarzeń bądź przygotowują stanowiska promocyjne w wydarzeniach partnerskich klienta. Taki tylko promocji pomaga w dotarciu do potencjalnych klientów i zwiększa zaangażowanie obecnych klientów. Budowane są przestrzenie bezpośredniego styku marki z klientem.
- Badania rynku
Agencje, audytują na potrzeby marki rynek. Zarówno w kontekście widoczności firmy/produktu dla której pracują jak i analizują konkurencję, identyfikują panujące w niej trendy i potrzeby klientów.
Agencje marketingowe mogą działać na różnych poziomach, od agencji 360, które oferują kompleksowe wsparcie marketingowe, po agencje specjalizujące się w konkretnych obszarach, takich jak SEO czy reklama w mediach społecznościowych. Ważne jest dostosowanie strategii i działań agencji do konkretnych potrzeb i celów klienta.
Marta Wójcik
Współwłaściciel agencji marketingowej DO IT crew w Białymstoku, Specjalista ds. planowania i wdrażania strategii marketingowej