Czas przedsiębiorców

Czas

Bez względu na płeć, wiek, kolor skóry czy wyznanie, dzień wszystkich ludzi na świecie (bez wyjątku) składa się z 24 godzin. Nawet jeśli nazwą go inaczej, podzielą na dzień i noc, nadal – wszyscy mają tyle samo czasu od wzejścia słońca do jego zajścia. Jeśli mieszkamy w różnych częściach globu, proporcja może się różnić, ale suma pozostanie ta sama. Jeśli mamy na tyle szczęścia, że mieszkamy w miejscu na świecie, w którym prąd jest codziennością, nasz dzień może się wydłużyć i mamy nad nim większą władzę. Jednak nie zmienimy upływu czasu.

Przedsiębiorcy widzą czas nieco inaczej. Szeregowy pracownik wie, że jego dzień pracy to osiem godzin. W tym czasie wykonuje konkretne, przypisane mu czynności i wychodzi. Dzień przedsiębiorcy składa się nie z godzin, a z zadań, które danego dnia musi wykonać. Nie odkłada ich nawet jeśli czas, który na nie zaplanował minie, a ma tzw. deadline. Jest świadom, że nikt inny za niego tego nie zrobi, a jeśli nie dotrzyma np. terminu umowy to zapłaci karę, bądź nawet pogrąży firmę i razem ze sobą wszystkie osoby, które u niego pracują i za które jest odpowiedzialny. TAK – pracodawca zatrudniając ludzi staje się za nich odpowiedzialny, ponieważ to jego decyzje wpływają na komfort pracowników i stabilny wpływ wynagrodzenia na ich konto.

Zadania, za które odpowiada przedsiębiorca w większości są zależne od niego samego. Dlaczego w większości? Bo zadania dzielą się na takie, które musi wykonać sam i takie, które może za niego wykonać ktoś inny. Tak naprawdę, zadania, do których jest zobligowany przedsiębiorca, to te wynikające z przepisów prawa.

 

Delegowanie zadań

Gdy firma jest mała, a zespół liczy kilka osób, prezes czy właściciel nie ma problemu z zarządzaniem zespołem, bo jest w stanie koordynować każdy element firmy. Problem pojawia się po wzroście i rozwoju, kiedy zarządzający nie jest w stanie osobiście dopilnować obsługi każdego klienta. Kiedy stara się to robić pozostałe zadania często pozostają nieruszone. Niestety, mimo prób – doby nie da się rozciągnąć i bez względu na chęci zawsze będziemy mieli 24 godziny. Jeśli przedsiębiorca w pewnym momencie nie nauczy się delegować zadań na innych pracowników, zatrzyma rozwój firmy. Będzie skupiał się tylko na bieżącej obsłudze, uniemożliwiając jej dalszy rozwój. 

Jedną z najważniejszych umiejętności podczas tworzenia firmy jest dobranie odpowiedniego zespołu oraz dokładne przygotowanie schematu organizacyjnego i zakresu obowiązków poszczególnych osób. Zatrudnione osoby – szczególnie pretendujące na stanowiska kierownicze – muszą dokładnie rozumieć wizję i priorytety przedsiębiorcy. Nie można oczekiwać od nich, że będą skrupulatnie wdrażać nasze założenia, jeśli sami, odpowiednio wcześnie i szczegółowo, nie zadbamy o ich uświadomienie. Dodatkowo, kierownik często musi podejmować decyzje w sytuacjach kryzysowych, w których nie ma czasu na konsultacje. Nasz kierownik, mając za przykład przejrzystą komunikację z szefem, będzie korzystał z dobrych nawyków podczas współpracy z zespołem.

 

Odpuszczanie 

Przedsiębiorco! Czas przestać się oszukiwać. Jeśli chcesz budować swoją firmę i dbać o jej rozwój, właśnie na tym powinieneś się skupić. Czasem trzeba po prostu odpuścić i dać działać swojemu zespołowi. Jeśli zainwestowałeś w odpowiednie osoby (mające większe kompetencje w dziedzinach, za które odpowiadają niż Ty) i wdrożyłeś ich w swoją wizję, powinieneś im zaufać. Jeśli Cię zawiodą, poszukaj innych osób do współpracy i spróbuj na nowo. Pamiętaj, że pięć osób pracujących po osiem godzin tygodniowo od poniedziałku do piątku daje nam do dyspozycji 200 roboczogodzin. Pracując sam, nawet 12 godzin dziennie przez pięć dni w tygodniu, uzyskasz 60 godzin. Jeśli będziesz pracować siedem dni po 16 godzin, uzyskasz 112 godzin. Nadal nie będziesz w stanie wykonać tyle czynności ile Twoi pracownicy. W dodatku będziesz zmęczony oraz mniej kreatywny i produktywny. Poza tym, jeśli nie pozwolisz im wykonywać ich zadań na własny sposób, lecz według Twojej wizji, kto za Ciebie skupi się na rozwoju firmy?

Pamiętaj, że siła Twojej firmy to ludzie, których odpowiednio dobierzesz i zaufanie, którym będziesz ich darzyć. Pamiętaj, że aby znaleźć diamenty, czasem trzeba odrzucić wiele innych, imitujących je kamieni.

Marta Molska

Specjalista ds. planowania i wdrażania strategii marketingowej